Ønsker du å lese veiledning i ny fane så trykk her

For å sikre at styringssystemet ditt etterlever alle krav satt i SAK10 §10-1 og §10-2 er det helt nødvendig at du gjennomgår og tilpasser styringsprosedyrene til din bedrift. 


Hvor finner du styringsprosedyrene i systemet: 

1.Logg deg inn på systemet (www.kvalitetskontroll.no)

2.Velg bedrift i menyen til venstre. 

3.Velg prosedyrer.

4. Du vil da få opp egendefinert prosedyrer – endre i rullegardinen til prosedyrebibliotek. 

5. Bla ned til du finner overskriften/kategorien som heter Styringsprosedyrer. 

Her finner du til sammen 13 styringsprosedyrer. Disse må du ta en nærmere titt på. 

6.For å «velge inn» prosedyren til din bedrift trykker du på rediger. Du kan da gjøre endringer/tilpasninger. Når du så trykker lagre, vil prosedyrene flytte seg til egendefinerte prosedyrer. Prosedyren er da valgt inn til å gjelde din bedrift. De viktigste punktene du tilpasser er ansvarlig der du legger inn navn på ansvarlig i din bedrift og beskrivelse som forklarer hvordan din bedrift imøtekommer loven.

7. Velg så prosedyrebibliotek i rullegardinen øverst igjen og finn frem til neste prosedyre du ønsker å tilpasse. Gjenta dette til alle 13 prosedyrene er valgt inn som egendefinerte. 

8. Dersom du har prosedyrene på plass fra i fjor trykker du deg inn på de; ser til at de er tilpasset og stemmer med måten din bedrift jobber på og lagrer. Da vil de få seg et revisjonsnummer og dagens dato blir når den sist var oppdatert.


Tips for gjennomgangen: 

Mange av prosedyrene er tilrettelagt for bruk av vårt system. Men styringsprosedyrene MÅ endres og tilpasses måten din bedrift jobber på. Styringsprosedyrene skal beskrive hvordan din bedrift kvalitetssikrer jobben. F.eks. prosedyren for hva foretaket gjør med egne ressurser: Du skriver ned hva din bedrift utfører selv og hva dere leier inn underentreprenør til. I prosedyren for avviksregistrering må du definere hva et avvik er i din bedrift. Hvilke avvikskategorier skal det kunne registreres avvik på?

Alle styringsprosedyrene må redigeres og endres. DIBK kjenner malene våre (mange kunder har sendt de inn akkurat som de er dessverre) og ser sånn sett enkelt hvorvidt du har brukt tid til å tilpasse prosedyrene til din bedrift eller ikke. Så ikke ta for lett på arbeidet du har foran deg.

 


Fant du svaret?