Her er svar angående ISO sertifisert system:
- Systemet vårt er først og fremst et styringssystem som dekker lovpålagte krav hva gjelder prosjektdokumentasjon.
- Internasjonale standarder (som ISO 9001 og ISO 14001) tar for seg en rekke aspekter utover dette.
- Ta for eksempel ISO-9001. Her skal det dokumenteres at virksomheten styrer sine prosesser/aktiviteter for å kunne leverer varer/tjenester på et tilfredsstillende vis.
- Man må ha prosedyrer for kundefokus, ledelse, medarbeidernes engasjement, prosessorientering, systemorientert ledelse, kontinuerlig forbedring +++.
- Bedrifter må selv gjøre tilpasninger i systemet for å tilfredsstille krav innen ønsket standard – da ved å tilrettelegge nødvendige prosedyrer. For det er stort sett det ISO-standardene handler om. Få nedfelt skriftlig hvordan de ulike prosessene i bedriften styres, bruke de – og videre måle/forbedre.
- Dette gjør man gjennom å tilrettelegge skriftlige prosedyrer, rutiner og instrukser.
- Systemet vårt kan fint brukes som et verktøy for å oppnå ISO-NS 9001 og ISO-NS 14001 sertifisering.
- Funksjonalitet rundt prosedyrer og avviksbehandling er innenfor hva som kreves.
- I systemet kan man tilrettelegge så mange prosedyrer man vil og kategorisere disse. Prosedyrene blir automatisk gitt nytt revisjonsnummer og revisjonsdato når man gjør en endring på prosedyren.
- Vi har også et meget bra avviksbehandlingssystem – som gjør det enkelt å registrere avvik og behandle (lukke de) etter en fast ønsket struktur.
- Videre kan man under avviksregisteret hente fra data som viser antall avvik, iht datointervaller, kategorier, personer osv. Man søker frem det man ønsker å se.
- Bedrifter må selv gjøre tilpasninger i systemet for å tilfredsstille krav innen ønsket standard.
- Men systemet(programvaren) i seg selv er ikke ISO sertifisert, da dette er en umulighet (om det hadde vært mulig hadde vi gjort det for lenge siden).
- Det er kun bedrifter som blir ISO-sertifisert – og det er bedriften som må dokumentere at de tilfredsstiller standardene.